Liikunta

Inspiraatiota kotitreeneihin – Mistä saada motivaatio?

Kirjoitin aikaisemmassa postauksessa tavoitteestani lisätä lihaskuntotreenien tekemistä kotona. Inspiraatiota kotitreeneihin ei kuitenkaa löydy aivan helposti. Kuntosalille tai ryhmäliikuntatunneille lähteminen vievät paljon aikaa ja kynnys lähteä on suuri. Siksi pidän tärkeänä opetella tavan tehdä lihaskuntotreenejä kotona.

Lue aikaisempi postaus liikunnan lisäämisestä kohti liikuntasuosituksia täältä.

Kärsin usein alaselän vaivoista. Olen kuitenkin vasta 30-vuotias ja huomannut jo, ettei kroppa pysy kunnossa, ellen pidä siitä huolta. Sen pitäisi kestää vielä mahdollisesti jopa kolminkertainen määrä vuosia. Minun ehdoton suosikki liikuntamuotoni on lenkkeily. Se ei kuitenkaan vahvista lihaskuntoa, eikä riitä pitämään kroppaani kunnossa. Erityisesti keskivartalon lihasten kunnossa pito ehkäisee selkävaivoja.

Tein tänä vuonna itselleni uudenvuoden lupauksen lisätä kotona tehtäviä lihaskuntotreenejä. Vaikka suhtaudunkin uudenvuoden lupauksiin rennosti, ovat ne mielestäni hyvä tilaisuus miettiä, miten omaa hyvinvointia voisi parantaa. Lupausta lisätä lihaskuntotreenejä en ole vielä “ehtinyt” lunastaa, mutta onneksi on vasta maaliskuu!

Inspiraatiota kotitreeneihin
Joulupukki toi meille puolapuut, joilla on hauska tehdä lihaskuntoliikkeitä ja venytyksiä. Jo muutama liike päivittäin vahvistaa lihaksia. Erityisesti lapsista on tullut vahvoja, kun he kiipeilevät ja temppuilevat joka päivä.

Motivaatiota valmennuksesta

Artikkeli sisältää mainoslinkkejä jotka merkitty * merkillä.

Koska en ensimmäisen kolmen kuukauden aikana ole päässyt vielä vauhtiin, tarvitsen selvästi inspiraatiota kotitreeneihin jostain muualta. Ratkaisuksi ostin FitFarmilta Tiny Waist -verkkovalmennuksen. Neljän viikon mittaisella kurssilla keskitytään keskivartalon lihaskuntoon säännöllisellä treeniohjelmalla, jota voi noudattaa oman aikataulun mukaisesti.

Hyödynsin samalla paketti tarjouksen, johon Tiny Waist -kurssin lisäksi kuuluu kehonhuolto valmennus. Valmennukset voi suorittaa yksi kerrallaan ja selkävaivojen vuoksi päätin aloittaa keskivartalo treeneillä.

Kehonhuolto- ja Tiny Waist – pakettitarjouksen hintaan 24,90e löydät täältä *

FitFarm on Jutta Larmin (ent. Gustafsberg) omistama hyvinvointi yritys, jonka tarjontaan kuuluu monipuolinen valikoima verkkovalmennuksia mm. ravitsemuksesta ja liikunnasta. Voit tutustua valikoimaan FitFarmin sivuilla, jonne pääset tästä. *

Valinnan varaa on ihan jokaiselle, oli lähtötaso mikä tahansa. Minua kiinnostaisi myös huhtikuussa alkava juoksuvalmennus. Olen hölkkäillyt silloin tällöin, mutta tarvitsisin ehdottomasti valmennusta oppiakseni juoksemaan kunnolla. Osa valmennuksista alkaa yhteislähdöllä, osan voi tehdä milloin vain.

Netti on nykyään pullollaan ohjeita ja videoita tehokkaisiin kotitreeneihin. Se ei ole silti saanut minua vielä toteuttamaan niitä. Tarjontaa on jopa liikaa, enkä tiedä mistä valita.

Maksamalla pienen summan valmennusohjelmasta, sitoudun noudattaamaan sitä todennäköisemmin. En voisi mitenkään maksaa kurssia ja olla sitten hyödyntämättä sitä. Kurssin opit jäävät mieleen pitkäksi aikaa ja niitä voi toteuttaa tulevaisuudessa niin paljon kuin haluaa. Kotona treenaaminen on helpompaa, kun tietää tarkasti mitä tekee.

Kokemus ensimmäisestä treenistä

Aloitin Tiny Waist valmennuksen suorittamisen eilen. Kuuntelin aloitus videon ja tein esimmäisen treenin ohjeiden ja opetusvideoiden mukaisesti. Jokaiselle viikolle on oma monipuolinen treeniohjelmansa. Harjoitteluihin on hyvä varata aikaa noin 30 minuuttia kerrallaan, mutta osa harjoitteista on lyhyempiäki. Mikään ei estä tekemästä harjoituksia vaikka kahdessa erässä.

Ensimmäinen treeni sujui yllättävän hyvin! Olen ollut nihkeä kotitreenien suhteen myös siksi, että aina joku lapsista pyörii jaloissa tai päällä. Nyt päätin, etten anna sen häiritä. Kolmesta lapsestani kaksi osallistuivat treeniin koko sen ajan. He laskivat toistoja ja tekivät innokkaana mukana. Tänä aamuna 5-vuotias tyttäreni ehdotti, että jumpataanko taas illalla. Miten rohkaisevaa!

Kolme kuukautta (ja kauan ennen sitä) olen odottanut motivaatiota aloittaa kotitreenien tekeminen. Nyt valmennusohjelman myötä, johon olen itseni sitouttanut ostamalla kurssin, pääsin vihdoinkin alkuun. Ei epäilystäkään, ettenkö nyt saisi aikaiseksi tehtyä treenejä! Jos ihan kaikkea ei neljän viikon aikana ehdi tehdä, voi materiaalit tallentaa tai tulostaa itselleen ja tehdä myöhemminkin. Materiaalit ovat saatavilla 6 viikon ajan.

Neljän viikon kurssin aikana treenistä ehtii tulla säännöllinen tapa, mitä jatkaa myöhemminkin.

Tällä hetkellä kun Korona-pandemian vuoksi ryhmäliikuntatunteja ei suositella, on ohjattu liikunta kotona tehden toimiva vaihtoehto. Se sopii minulle hyvin myös siksi, että kotona treenatessa säästän aikaa, eikä se ole sidottu aikatauluihin. En myöskään huku netin lukuisiin treenivideoihin, kun minulla on tietty ohjelma, jota olen sitoutunut noudattamaan. Kohta lumetkin sulavat ja treenejä voi siirtyä tekemään myös ulkona.

Päivitän etenemistäni Tiny Waist-kurssilla Instagramin puolella tilillä @onnentuulia. Ota seurantaan, jos kaipaat lisäinspiraatiota kotitreenaamiseen.

Mistä sinä saat inspiraatiota kotitreeneihin? Millaisia treenejä teet jo nyt? Kuka lähtee mukaan haasteeseen lisätä lihaskuntotreenejä kotona? Omatoimisesti tai itsellesi sopivan valmennuskurssin avulla.

Saatat myös pitää...

4 kommentti

  1. Mari says:

    Just näin, valmiit ohjelmat ja ryhmät loistavia, siinä sitä vahvistuu, kun sitoutuu treeniin, eikä tee vain liikkeitä sieltä täältä. Mahtavaa että oot päässyt hyvin alkuun, etkä anna lasten häiritä- Päinvastoin tartutat liikunnan ilon heihinki! 🙌😃

    1. Nimenomaan! Sitoutuminen treeniin on ihan eri luokkaa kun on ohjelma mitä noudattaa. Lisäksi joku muu huolehtii puolesta, että treeni on suunniteltu oikein. 💪 Ja kyllä, liikkuva vanhempi on paras esimerkki myös lapsille. 💞

  2. Kiitos hyvistä vinkeistä! Itselläkin on ollut vaikeutta tuon inspiraation löytymisen kanssa. Olen haaveillut kylläkin pienen oman kuntosalin rakentamisesta autotalliin. Ehkä jos olisi kunnon välineet niin tulisi tehtyä enemmän lihaskuntotreenejä.

    1. Alkuun pääseminen on usein se vaikein juttu. Onneksi yleensä alun jälkeen treenit alkaa sujumaan melko itsestään selvänä osana arkea. Alkuun pääsemiseksi usein lisäbuusti on kuitenkin tarpeen. Oma kotikuntosali kyllä todennäköisesti lisäisi intoa, jos sellaiseen on valmis satsaamaan. 😀 Nykyään on kivasti myös paljon tarjolla erilaisia valmennuksia ja ohjeita, joilla liikkeelle voi lähteä ilman välineistöäkin. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.