Hyötyliikuntaa leikkipuistossa
Terveys ja hyvinvointi

Näin vältät kesäkilojen kertymisen

Koululaisten kesälomat ovat alkaneet ja samalla myös monen muunkin. Jos sinä et vielä ole päässyt nauttimaan vapaista, niin lomat ovat todennäköisesti vielä edessä päin. Lomalla tai ei, kesään kuuluu enemmän rentoa ajan viettoa, ystävien tapaamista, juhlia ja matkustelua. Näihin ihaniin menoihin liittyy tyypillisesti hyvä ruoka ja ihanat kesäherkut. Helle keleillä jäätelöä ja kylmiä juomia saattaa kulua tavallista enemmän. Lomalla myös tavanomaiset liikuntatottumukset saattavat helposti jäädä muidenkin rutiinien väistyessä rennon lomailun tieltä. Ei ole sattumaa, että keväisin halutaan kesäksi kuntoon ja syksyllä sitten pudotetaan kesäkiloja.

Eikö olisi ihanaa, että kesästä voisi nauttia ilman ahdistusta kertyvistä kiloista? Haluan jakaa teille muutaman näkökulman rennosta kesänvietosta, sekä parhaat vinkit kesäkilojen välttämiseksi.

Kesäherkut
Grilliherkut ovat olennainen osa kesää ja vaikka niitä voi valmistaa terveellisesti, on määrät usein tavanomaista suurempia lisukkeista puhumattakaan.

Onko poikkeus poikkeus?

Yksi selitys kesäkilojen kertymiselle on se, että kesällä on paljon menoja, jotka aiheuttavat poikkeuksia terveellisiin elämäntapoihin ja erityisesti ruokavalioon. Haastan sinua kuitenkin miettimään ovatko nämä tilanteet todella poikkeuksia? Olisiko elämä, jossa joka päivä syödään terveyssuositusten mukaisesti ja liikuttaisiin ohjeiden mukaisesti normaalia? Mitä poikkeavaa on siinä, että esimerkiksi tavataan ystäviä ja nautitaan hyvästä ruuasta? Ei elämään kuuluvat iloiset asiat ole poikkeuksia.

Elämäntavat tulee olla tasapainossa ympäri vuoden niin, että erilaiset päivät ja tilanteet kuuluvat siihen. Kun elämäntavat on tasapainossa, mahtuu siihen hyvin juhlat ja herkkuhetket. 80/20 malli on oikein hyvä. Kun suurimman osan ajasta syö terveellisesti, mahtuu tasapainoiseen syömiseen myös ravinnon kannalta vähemmän laadukkaita vaihtoehtoja.

Hyötyliikuntaa leikkipuistossa
Aktiivisuuden lisääminen päiviin ehkäisee osaltaan kesäkilojen kertymistä.

Jojoilu ei vie painonhallintaa eteenpäin

Kesää varten kuntoon pääsemisessä, kesäkilojen kertymisessä ja syksyllä niiden pudottamisessa ongelma on siinä, että paino jojoilee vuoden aikojen mukaisesti. Painon jojoilun yksi iso ongelma on se, että kun painoa saa pudotettua, lähtee väkisinkin osa lihaksista. Kun kiloja taas kertyy kesäherkkujen myötä, ei lihasmassa tietenkään vastaavasti kasva. Kehon koostumus muuttuu siis jojoilun myötä jatkuvasti huonompaan suuntaan. Tämän myötä painon pudotus on kerta kerralta vaikeampaa. Lisäksi painon kanssa jojoilu on hyvin ahdistavaa ja aiheuttaa tunteen, että paino ei ole omassa hallinnassa ja painon pudottaminen on aina vain edessäpäin.

Lue myös: Vinkit pysyvään elämäntapamuutokseen – Vältä nämä virheet

Näin vältät kesäkilojen kertymisen

Terveellisiä elämäntapoja opetellessa tulisi pyrkiä tasapainoiseen painonhallintaan ja sellaisiin tapoihin, joita pystyy ylläpitämään ympäri vuoden. Niihin kuuluvat myös poikkeukset, joita ei kannata ajatella poikkeuksina. Kun terveellinen ruokavalio on vahvasti juurtunut osaksi arkeasi, voit luottaa, että se kantavat lomankin aikana.

Liiku kesälläkin
Liikuntaa ei kannata vähentää kesälläkään, vaan mieluummin lisätä.

Tässä muutama vinkki siihen, miten vältät kesäkilojen kertymisen:

  • Aloita päivä aina terveellisellä aamupalalla. Se miten starttaat päivän ruokailujen suhteen, vaikuttaa syömisiisi vielä illallakin.

  • Pidä huolta ruokarytmistä. Ruoka ajat ja rutiinit saattavat muuttua, mutta vältä liian pitkiä paastoja, jotka kostautuvat illalla kyltymättömänä nälän tunteena.

  • Jos päivään kuuluvat kesäherkut, muut ateriat voivat kyllä olla kevyempiä. Päivän kokonaisenergiamäärää voi pyrkiä kompensoimaan vaikka kasvisvoittoisella lounaalla, jos illalla on tiedossa grillaamista.

  • Kevennä syömällä kasviksia PALJON. Joka aterialle jotain. Pidä näin kiinni yhdestä tärkeästä elementistä terveellisessä ruokavaliossa.

  • Juo vettä pari litraa päivässä, helteellä ja urheillessa enemmänkin. Riittävä vedenjuonti edistää muun muassa aineenvaihduntaa ja parantaa suolen toimintaa, sekä pitää nälän tunnetta paremmin loitolla.

  • Lisää kulutusta arki askelilla. Mitä enemmän liikuskelet, sen enemmän kulutat. Olo on varmasti myös virkeämpi, aktiivisempi ja hyvinvoivampi.

  • Älä vähennä liikunnan määrää kesälläkään. Mieluummin lisää sitä.

  • Mieti tarvitseeko itseään hemmotella kesäherkuilla ihan niin usein kuin niitä olisi tarjolla? Voiko kesästä nauttia, vaikka välillä kieltäytyisikin esimerkiksi jäätelöstä?

  • Toteuta jokaisena päivänä edes jokin terveellinen tapa ja pidä siitä kiinni. Terveellisiin tapoihin on siten helpompi palata esimerkiksi lomamatkan jälkeen.

Älä siis heitä kaikkia hyviä tapojasi koko kesän ajaksi romukoppaan, vaan säilytä ja pidä kiinni joistakin tavoista joka päivä. Se takaa terveellisten tapojen toteutumisen edes osittain, lisää hallinnan tunnettasi ja tekee niin sanotun arkeen paluun huomattavasti helpommaksi.

Täältä lisää vinkkejä kesäkilojen ehkäisemiseksi: Terveellinen ruokavalioa -Parhaat vinkit tasapainoiseen syömiseen

Saatat myös pitää...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.