Terveys ja hyvinvointi

Kirkasta tavoitteesi – Onnistu varmemmin

Mietitkö usein hyvinvointiasi ja sen parantamista, mutta asiat ikään kuin leijuvat epämääräisinä mielessäsi? Välillä teet sitä tai tätä, joskus innostut enemmänkin, mutta usein arki ja muut velvollisuudet menevät hyvinvoinnin edelle. Tällainen tilanne saattaa aiheuttaa riittämättömyyden ja epäonnistumisen tunteita, kun asioista ei saa kiinni ja tavoitteet eivät toteudu. Lannistumisen tunteet tekevät yrittämisestä entistäkin vaikeampaa. Hyvinvoinnin kuuluu olla rentoa ja joustavaa, mutta huonon omantunnon sijasta sen kuuluisi olla onnistumisia ja iloa.

Kirkasta tavoitteesi

Joustavassa psykologiassa puhutaan omista arvoista ja niihin sitoutumisesta. Siitä, kuinka omien arvojen selvittäminen ja niiden mukainen toiminta vie sinua lähemmäksi sellaista elämää, jota haluat elää. Metodi on kaikessa hienoudessaan hyvin yksinkertainen. Tee jokapäiväisessä elämässäsi valintoja, jotka ovat linjassa arvojesi mukaisesti.

Voit lukea lisää psykologisesta joustavuudesta tästä artikkelista.

Käytän tätä metodia myös terveellisten elintapojen noudattamisessa ja se on hyvä ohjenuora suuremmassakin elintapamuutoksessa. Kaikki lähtee omien päämäärien selvittämisestä ja suunnan ottamisesta niitä kohti. Jos haluat parantaa hyvinvointiasi ja muuttaa elintapojasi terveellisemmiksi, on ensimmäiseksi tärkeää kirkastaa tavoitteesi.

Hyvinvoinnista huolehtimisesta ei kannata tehdä liian monimutkaista.

Pohdi tavoitteitasi

Tavoitteiden kirkastaminen kannattaa aloittaa päätavoitteiden miettimisestä. Mitkä ovat ne suuret tavoitteet, mitä haluaisit lopulta saavuttaa? Päätavoite saa olla sellainen, jonka saavuttaminen voi olla realistista vasta joskus kaukana tulevaisuudessa. Sen saavuttaminen ei ole edes se tärkein asia, vaan se määrittää suunnan, jota kohti lähdet kulkemaan. Jokainen askel kohti päätavoitettasi lisää hyvinvointiasi ja voit paremmin, vaikka et koskaan saavuttaisi sitä ihan lopullisinta tavoitettasi. Olennaista on kirkastaa, mihin suuntaan haluat hyvinvointiasia viedä.

Päätavoitteiden miettimisen jälkeen mieti välitavoitteesi. Niiden on hyvä olla konkreettisia ja realistisia saavuttaa. Tarkista, että välitavoitteet ovat sellaisia, jotka todella vievät sinua eteenpäin kohti lopullista päämäärää. Tavoitteita on hyvä myös tarkastella ja päivittää välillä.

Jotta omien tavoitteiden kirkastaminen olisi mahdollisimman vaivatonta, olen koonnut simppelin työkirjan, joka auttaa sinua tavoitteidesi pohtimisessa. Voit ladata oman maksuttoman Kirkasta tavoitteesi -työkirjan alla olevan linkin kautta. Sen parissa voit pysähtyä hetkeksi miettimään, mihin suuntaan haluat hyvinvointiasi viedä.

Matka on päämäärää tärkeämpi

Jos ja kun jonain päivänä saavutat päätavoitteesi, matka ei pääty siihen. Se jatkuu siitä eteenpäin ja halutessasi voit muuttaa suuntaa. Hyvinvointia ajatellen ei ole olemassa pysyvää muuttumatonta tilaa. Ihminen muuttuu, ympäristö muuttuu ja hyvinvointikaan ei ole kestävää, jos siitä ei pidä huolta läpi elämän.

Tavoitteet eivät ole kaikki kaikessa. Ne eivät ole jotain, mitä kohti sinun tarvitsisi kulkea hampaat irvessä. Parhaimmillaan ne kuitenkin tuovat sinulle selkeyttä siihen, miten sinun olisi paras toimia päivittäisessä arjessasi. Välillä astut varmasti sivupoluille reitiltäsi, mutta kun suunta on kirkkaana mielessä, on reitille helppo palata.

Tavoitteiden tarkoitus on selkeyttää ajatuksiasi ja antaa tukea terveellisempiin valintoihin. Hyvinvointi ei kuitenkaan ole pelkkiä tavoitteita ja suosittelen lukemaan myös tämän artikkelin.

Kaikkein kirkkain tavoite tulisi olla hyvinvoinnin mielenrauhan saavuttaminen, koska se tukee onnistumistasi ja jokaisen tavoitteesi saavuttamista kaikkein eniten. Jotta voisit hyvin matkallasi kohti tavoitettasi, sinne päästyäsi ja vielä sen jälkeenkin.

Kirkasta tavoitteesi
Syksy on inspiraation ja uudistumisen aikaa.

Jos pidit tästä artikkelista, sinua saattaa kiinnostaa myös tämä artikkeli armollisuudesta.

Saatat myös pitää...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.