Ravitsemus

Miksi painonhallinta on niin vaikeaa? Kaksi ohjetta joista kaikki hyötyvät

Miksi painonhallinta on niin vaikeaa? Olit sitten yli- ali- tai normaalipainoinen, mietit painoasi todennäköisesti jossain vaiheessa elämääsi. Painokeskusteluun törmää jatkuvasti. Saako painosta puhua? Pitääkö siitä puhua? Saako ihminen olla lihava vai pitäisikö kaikkien olla normaalipainoisia? Näissä keskusteluissa annetaan usein kuva, että ylipaino on yksilön oma syy.

Mielestäni tämä on kapeakatseinen tapa ajatella. Miten yhteiskunta ja kulttuurimme tukee painonhallintaa? Se tekee siitä vaikeaa ja joskus jopa mahdotonta. Itsekuri on paljon vaadittu, kun kaikki muu taistelee vastaan. Hyvää ruokaa on jatkuvasti saatavilla ja sosiaalisiin tilanteisiin töissä ja vapaa-ajalla liittyy usein syöminen. Valintoja siitä, mitä suuhunsa laittaa, joudutaan tekemään päivittäin monta, monta kertaa.

Painonhallinnassa saadun energian toinen puoli on sen kulutus. Samaan aikaan kun ruokaa on jatkuvasti tarjolla, hyötyliikunta ja liikuskelu on nykypäivänä olematonta. Mielestäni on kohtuutonta ajatella ylipainon olevan yksilön vika, kun nyky-yhteiskunta on tehnyt painonhallinnasta niin vaikeaa.

Kuvituskuva. Pelkän vaakalukema tuijottaminen ei välttämättä ole hyväksi painonhallinnalle.

Ympäristölle emme voi mitään, joten vastuu jää lopulta itsellemme. Tietoa ja ohjeita on saatavilla aivan valtava määrä. Se ei valitettavasti tee painonhallinnasta yhtään helpompaa vaan päinvastoin. Moni on varmasti kokeillut muuttaa ruokatottumuksiaan terveellisemmiksi ja ehkä onnistunutkin. Vielä useammin on ehkä käynyt niin, että uusien ruokailutottumusten opettelu tai tiukempi dieetti on mennyt pieleen.

Epäonnistuminen ja luovuttaminen heikentää itsetuntoa ja uskoa omaan onnistumiseensa. Voi olla vaikea aloittaa uudelleen, kun alitajuntaan on jäänyt jälki epäonnistumisesta. Koko identiteetti voi muodostua näiden epäonnistumisten varaan, jolloin onnistuminen on aina vain vaikeampaa.

Saavuta tavoitteesi yksi kerrallaan

Tee itsellesi tavoite, minkä varmasti saavutat. Sinulla voi olla jokin lopullinen iso tavoite, esimerkiksi painon pudottaminen tai nykyisessä painossa pysyminen. Lopullinen tavoite tulee koko ajan lähemmäksi, kun pilkot sen pienenpiin osiin. Kun olet päättänyt pienen tavoitteen, keskity siihen. Älä edes yritä muuttaa mitään muuta.

Pieni tavoite voi olla esimerkiksi terveellisen aamupalan syönti. Syö terveellinen aamupala joka päivä niin kauan, kunnes se muuttuu automaattiseksi. Älä mieti aiempaa enempää mitä muuta syöt päivän aikana, vaan keskity aamupalaan. Kun tämä on juurtunut syvälle mieleesi, olet onnistunut. Saat onnistumisen kokemuksen, mikä viestittää mielellesi, että sinä pystyt. Pieniä tavoitteita voi olla esimerkiksi myös yhden kasviksen lisääminen päivään, syömällä annoksen ottamatta lisää tai lautasmallin noudattaminen lounaalla. Pääasia, että tavoitteita on yksi.

Sama pätee liikuntaa. Ota tavoitteeksi viidentoista minuutin lenkki tai pieni taukojumppa töissä joka päivä. Tavoitteen tulee olla niin pieni, että varmasti onnistut. Mikään ei estä liikkumasta enempää, mutta jos päätät heti ruveta urheilemaan kolme kertaa viikossa, on todennäköisempää epäonnistua ja innostus loppuu heti alkuunsa.

Pienen tavoitteen onnistuttua on helpompaa siirtyä uuteen pieneen tavoitteeseen. Jos tavoitteenasi on pudottaa painoa, voi tällä tavalla laihtuminen olla maltillisempaa, kuin tarkemmalla dieetillä. Onnistuminen on kuitenkin todennäköisempää.

Päätä pieni tavoite, toista sitä niin kauan kuin tarvitsee ja onnistu. Siirry sitten seuraavaan tavoitteeseen.

Lisää terveellisen ravinnon määrää

Ota ruokavalioosi jotain lisää. Usein yritämme muuttaa monta asiaa kerralla. Päätämme olla syömättä jotain ja otamme tilalle jotain uutta. Mitä käy lapselle jolle sanotaan älä juokse? Hän kuulee sanan juokse ja jatkaa juoksemista. Mitä käy aikuiselle joka päättää olla syömättä suklaapatukan? Hän ajattelee suklaapatukkaa, lopulta syö sen ja ajattelee ”voi ei, söin taas suklaapatukan”. Tämä on ehkä käynyt muillekin kuin minulle.

Kokeile mieluummin päättä syöväsi jotain terveellistä. Keskitä ajatuksesi siihen, mitä ihanaa ja ravitsevaa ruokaa voisit syödä. Silloin ajatuksesi kulkevat aivan eri ratoja. Ei haittaa vaikka söisit myös sen suklaapatukan. Kun keskität ajatuksesi uusiin hyviin tapoihin, voi vanhat tavat jäädä pois ihan huomaamattasi.

Lisää ruokavalioosi ensin jotain terveellistä. Vasta sitten on helpompi luopua jostain epäterveellisestä.

Myös herkut ovat osa ruokavaliota. Niiden aktiivinen torjuminen ajatuksissa negatiivisessa mielessä vain todennäköisesti lisäävät myös niiden syömistä.

Herkuttelusta ei kannata tehdä itselleen negatiivista asiaa mitä koittaa vältellä ja mistä tuntee huonoa omatuntoa.

Ihannetilanteessa ihminen voi hyvin, ei mieti painoaan aktiivisesti ja syö automaattisesti terveellisesti ilman sen kummemmin kiinnittämättä asiaan huomiota. Kuitenkin moni miettii painonhallintaa tahtomattaankin, jolloin se voi heikentää hyvinvointia ja tyytyväisyyttä.

Itselle sopivan painon lisäksi on tärkeä löytää mielenrauha, jolloin paino ei vaikuta elämään fyysisesti tai henkisesti. Painonhallinta on psykologiaa, eikä se usein onnistu pelkällä terveellisellä ruokavaliolla ja liikunnalla.

Lue lisää painonhallinnasta tästä artikkelistani.

Saatat myös pitää...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.